خواندنی

10 روش علمی و عملی از بین بردن جوش های صورت

جوش صورت چیست؟

هنگامی که فولیکول های مو با چربی و سلول های مرده پوست بسته می شوند، وضعیتی برای پوست رخ می دهد که به آن آکنه می گوییم. هرچند آکنه بیشتر در دوره ی نوجوانی شایع است اما بزرگسالان هم آن را تجربه می کنند.

جوش صورت دلایل مختلفی دارد مثل مشکلات کبدی و کلیوی، اختلالات غدد درون ریز، استعداد ژنتیکی،  لوازم آرایش، سیگار کشیدن و فشار عصبی و … .

حال ما در این مطلب می خواهیم چند روش  از بین بردن جوش های صورت رو به شما معرفی کنیم.

 

1- ماسک زردچوبه و لیمو

زرد چوبه خاصیت ضد التهابی دارد و همراه با لیمو می تواند یک ماسک عالی برای زیبایی و درمان آکنه های پوستی باشد.

برای تهیه ی این ماسک ابتدا آب نصف یک لیموی تازه را با یک قاشق غذا خوری آب یا گلاب مخلوط کنید. سپس آن را با یک قاشق چایی خوری عسل طبیعی و یک چهارم قاشق چایی خوری زردچوبه مخلوط نمایید. این ماسک را به مدت 15 دقیقه روی صورت خود یا نواحی آکنه دار قرار بدید و بعد با آب گرم شست و شو دهید. این کار رو دو تا سه بار در هفته تکرار کنید.

 

2- یخ

یخ یکی از درمان های سریع برای جوش است. قبل از اینکه جوش شما عفونی شود می توانید تکه ای یخ را در پارچه ای بگذارید و قبل چند ثانیه روی جوش خود قرار دهید. این عمل را چند بار تکرار کنید.

 

3- بخور

با کمک بخور منافذ پوست باز می شوند و چربی های اضافه  و آلودگی ها از آن خارج می شود. برای این کار یک ظرف را با آب داغ پر کنید و سپس صورت خود را نزدیک آن کنید طوریکه بخار به پوست شما برسد. اما مراقب باشید که پوستتان نسوزد. بعد از این کار بهتر است از مرطوب کننده استفاده کنید.

 

4- عسل

استفاده از عسل به تنهایی هم می تواند برای آکنه بسیار مفید باشد. برای این درمان صورت خود را به عسل آغشته کنید و بعد از 30 دقیقه آن را بشویید.

 

5- استفاده از جوش شیرین

جوش شیرین را با مقداری آب و آب لیمو مخلوط کرده و یک خمیر با قوام بسازید. سپس برای مدت چند دقیقه آن را روی نواحی آکنه دار قرار داده و سپس با آب گرم بشویید. مراقب باشید که خیلی روی پوست نماند چون می تواند باعث خشکی پوست شود.

 

6- خیار

خاصیت خنک‌کنندگی و ویتامین‌های موجود در خیار از جمله پتاسیم، ویتامین A،K،E برای ترمیم و کاهش التهاب پوست بسیار مفید است زیرا خاصیت خنک کنندگی دارد همچنین می تواند باعث از بین رفتن آلودگی ها و باکتری ها گردد.

حتی اگر مایل به پرترشدن صورت خود هستید می توانید از ماسک آن استفاده کنید.

برای درست کردن این ماسک یک خیار را رنده کنید و به مدت 20  دقیقه آن را روی صورت خود قرار دهید.

 

7- ماست

ماست علاوه بر خاصیت ضد باکتریایی می تواند باعث درخشان و جوان شدن پوست شما هم بشود. برای تهیه ی ماسک ماست، مقداری ماست را با آب لیمو مخلوط کنید و آن را به مدت 15 دقیقه روی پوست خود قرار دهید. باید روزی دو بار از این ماسک استفاده کنید.

 

8- استفاده از ژل آلوئه ورا

ژل آلوئه ورا را به مدت 15 دقیقه روی پوست خود قرار دهید و سپس صورت خود را با آب گرم بشویید.

 

9- روغن زیتون

زیتون دارای خاصیت آنتی اکسیدان و ضد التهاب و یک درمان خوب برای جوش صورت می باشد. برای این درمان ابتدا چند قطره ی روغن زیتون را خوب به صورتتان بزنید سپس حوله ای گرم و مرطوب را روی پوست صورت خود قرار دهید تا منافذ پوستتان باز شود. در انتها پوست خود را با آب گرم و یک چد خشک تمیز کنید. اگر هنوز روغنی روی پوست شما باقی مانده باشد به آرامی جذب خواهد شد.

 

10- روغن نارگیل

روغن نارگیل را به مدت 10 تا 15 دقیقه روی جای خوش های خود بمالید و سپس با آب گرم بشویید.

 

 

امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد:)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *