خواندنی>سلامت

راهکار هایی برای مراقبت از مو و جلوگیری از ریزش آن

ریزش موهای سر در طول روز امری طبیعی است اما اگر فکر می کنید این ریزش بیش از اندازه است می توانید به یک متخصص مراجعه کنید. دلیل ریزش مو گاهی ژنتیکی و گاهی به خاطر مشکلات تیروئیدی و … است. اما ما شما را با چند راهکار ساده آشنا می کنیم که می تواند در مراقبت و جلوگیری از ریزش موهای شما موثر باشند.

 

1- شست و شوی روزانه

یکی از اولین راه هایی که شما می توانید برای مراقبت از موی خود انجام دهید این است که هر روز موهای خود را بشویید و می توانید از شامپوهایی که مخصوص ریزش مو هست استفاده کنید.

 

2- از سشوار و اتوی مو کمتر استفاده کنید

فولیکول های مو بر اثر حرارت دهیدراته شده و موها آسیب پذیر می شوند. استفاده ی زیاد از سشوار و اتوی مو به مرور زمان به موهای شما آسیب می رسانند.

 

3- آب پیاز

از زمان های گذشته آب پیاز راهکاری موثر برای درمان ریزش مو بوده است. دانشمندان معتقدند این اثر در گوگرد پیاز نهفته است. این روش برای کسانی هم دچار طاسی سکه ای شدند خیلی می تواند موثر باشد و می تواند باعث رشد مجدد موهای آن ها گردد. برای این روش، آب پیاز را به پوست سر خود بمالید و به مدت 15 دقیقه صبر کنید، سپس با شامپوی معمولی سر خود را بشویید.

 

4- ماساژ

بر اساس مطالعاتی که در سال 2016 انجام شده است ماساژ پوست سر می تواند در رشد موهای سر موثر باشد. برای این کار روزانه به مدت 4 دقیقه پوست سر خود را با دست ماساژ دهید.

 

5- استفاده از ویتامین ها و مکمل های مربوط به مو

پروتئین، ویتامین A، ویتامینD، بیوتین، آهن، سلنیوم و زینک همگی برای رشد مو لازم هستند.  سبوس برنج و گندم، روغن زیتون، بیوتین، اسفناج، پسته، جینسنگ همگی می توانند در رشد موهای شما موثر باشند.

 

6- سرکه ی سیب

ریزش مو ممکن است به دلیل فولیکول های مسدود شده باشد که در نهایت موجب ریزش مو و طاسی می شود. برای جلوگیری از این کار از خواص بی نظیر سرکه سیب غافل نشوید. مخلوطی از آب و سرکه را به موها و پوست سر خود بمالید. سرکه سیب باعث رفع فولیکول های مسدود و رشد مجدد موهای سر می شود.

 

7- استفاده از درمان های پزشکی

شما می توانید با مراجعه به مراکز درمانی از روش های جدیدی برای درمان ریزش موی خود استفاده کنید مانند مزو تراپی، لیزر درمانی، تزریق پلاسمای غنی از پلاکت، فنیل افرین و …. این روش ها در درمان بسیاری از افراد تاثیر بسیار خوبی را داشته است.

 

8- از موهای خود مراقبت کنید

از کشیدن موهای خود مثلا با دم اسبی بستن یا بافت های خیلی ریز یا محکم خودداری کنید چرا که این کارهای به مرور باعث ریزش موهای شما می شود. از برس هایی با الیاف طبیعی برای شانه کردن موهای خود استفاده کنید. هنگام شستن موهای خود، موهایتان را چنگ نزنید و از آب خیلی داغ اسفاده نکنید چرا که علاوه بر آسیب رساندن به موهای شما باعث خشکی و وز شدن  و شکنندگی آن میشود.

 

9- استفاده از ماسک های خانگی

می توانید برای درمان ریزش موهایتان از ماسک هایی که به شما معرفی می کنیم استفاده کنید:

 

1- ماسک پیاز

آب یک پیاز را بگیرید و با دو قاشق غذاخوری عسل مخلوط کنید و به مدت 15 دقیقه روی سر خود قرار دهید و سپس آبکشی نمایید.

 

2- حنا

از زمان های قدیم به عنوان یک رنگ طبیعی  و نرم کننده کاربرد داشته است و مو را تقوثیت می کند. برای اثر بخشی بیشتر می توانید آن را با خردل مخلوط کنید.

نحوه ی استفاده:

25 میلی لیتر روغن خردل را با حنای خشک و شسته شده مخلوط کنید و بجوشانید  تا برگ های حتا بسوزد. مخلوط را از صافی رد کنید و به طور منظم این ماسک را روی موهای سر خود ماساژ بدید.

 

3- ماسک عسل و روغن زیتون

این ماسک ریشه ی موهای شما را تحریک میکند تا رشد بیشتری داشته باشد.

نحوه ی استفاده:

عسل، روغن زیتون و دارچین را با هم مخلوط کنید و مخلوط به دست آمده را روی موهای خود قرار دهید و روی آن ها را بپوشانید و بعد از چند ساعت به آرامی آبکشی کنید. از این ماسک یک بار در هفته استفاده کنید.

 

 

امیدوارم خواندن این مطالب برای شما مفید بوده باشد:)

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *