خواندنی>سلامت

شایع ترین سرطان های بانوان

زنان نیمی از جمعیت جامعه را تشکیل می دهند. بنابراین باید برای سلامتی خود اهمیت ویژه ای قائل باشند. در این مطلب می خواهیم چند نوع از شایع ترین سرطان های موجود در بانوان را به شما معرفی کنیم. اما قبل از آن باید بگوییم حتما این جمله را شنیده اید که پیشگیری بهتر از درمان است. پس بهتر است قبل از مبتلا شدن، بیشتر مراقب سلامتی خودمان باشیم. مهم ترین کارهایی که می توانید برای پیشگیری از سرطان انجام دهید، تصحیح رژیم غذایی، ورزش، تناسب اندام، عدم مصرف دخانیات و الکل و … می باشد.

اما شایع ترین سرطان های بانوان عبارتند از:

 

1- سرطان سینه

اولین سرطان شایع در بانوان سرطان سینه است. سرطان سینه 4 مرحله دارد؛ مرحله ی اول آن کاملا قابل درمان است. در مرحله ی دوم و سوم حتما باید به پزشک مراجعه شود که در این مراحل، عمدتا بیمار تحت در مان های خاص و شیمی درمانی قرار می گیرد و در مرحله ی چهارم مرحله ی بسیار پیشرفته است که تقریبا کاری نمی شود برای آن انجام داد.

یکی از نشانه های سرطان سینه داشتن و لمس کردن یک توده ی بدون حساسیت و سخت همراه با حاشیه ی تقریبا نامشخص است. به گفته ی پزشکان توکشیدگی مختصر پوست و فرو رفتن نوک پستان به داخل علامتی مهم است. همچنین خراشیدگی‌های خیلی کوچک یک تا 2 میلیمتر در پوشش نوک پستان ممکن است تنها علامت سرطان باشد.

زنان باید نسبت به تغییر رنگ پوست و لک و جوش روی پوست پستان حساس باشند و در صورت مشاهده موارد غیرعادی از پزشک متخصص مشورت بگیرند.

 

2- دومین سرطان شایع در خانم ها سرطان دهانه ی رحم است که 6 درصد کل سرطان زنان را تشکیل می دهد. این نوع سرطان، تنها سرطان قابل پیشگیری در بین خانم ها می باشد. غربالگری منظم در کشورهای پیشرفته باعث مهار این بیماری شده است اما در ایران آمار مبتلایان رو به افزایش است.

عامل اصلی ابتلا به این سرطان، ویروس پاپیلومای انسانی یا به طور مخفف HPV است و از طریق رابطه ی جنسی منتقل می شود.

 

3- سرطان تیروئید

طبق تحقیقات، زنان 2 برابر بیشتر مردان به سرطان تیروئید مبتلا می شوند. هنوز علت این سرطان کشف نشده است. اما جزء سرطان هایی است که به راحتی قابل درمان است اما نباید نشانه ها و علائم آن را نادیده گرفت.

 

4- سرطان تخمدان

سرطان تخمدان بعد از سرطان سینه، از مرگ بار ترین سرطان های مربوط به زنان است. بیش از نیمی از زنان مبتلا به این سرطان جان خود را از دست می دهند. زیرا  در 75 درصد مواقع، علائم این بیماری بعد از پیشرفت آن ظاهر می شود. به طور معمول این بیماری زنان بالای 50 سال را درگیر خود می کند. تحقیقات نشان می دهد که احتمال مبتلا شدن به این بیماری با بارداری و زایمان به شدت کاهش می یابد. به طوریکه در اولین بارداری، این خطر 40 درصد کاهش و با بارداری های بعدی هر کدام 14 درصد کاهش می یابد.

 

 

از همراهی شما صمیمانه سپاس گزاریم:)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *