خواندنی

بیا خوش اخلاق باشیم :)

همه ی ما با انسان هایی که دارای اخلاق خوبی هستند راحت تر ارتباط برقرار می کنیم و از بودن کنار آن ها لذت می بریم. انسان های خوش اخلاق محبوب همه هستند و بسیاری از افراد را شیفته ی خود می کنند . اهمیت این موضوع درباره ی افراد یک خانواده و یا همسران بیشتر می شود. چرا که این افراد زمان های بیشتری را کنار یکدیگر سپری می کنند. روایات زیادی نیز درباره ی خوش اخلاقی وجود دارد و آن را یکی از نشانه های مومنان معرفی کرده اند. در ادامه احادیثی را در این رابطه ذکر می کنیم:

 

 امام على عليه السلام :مَنْ ساءَ خُلْقُهُ ضاقَ رِزْقُهُ؛

هر كس بد اخلاق باشد، روزى اش تنگ مى شود.[غررالحكم، ح ۸۰۲۳]

 

امام على عليه السلام :اَلسَّيِّئُ الْخُلُقِ كَثيرُ الطَّيْشِ مُنَغَّصُ الْعَيْشِ؛

آدم بد اخلاق بسيار خطا مى كند و زندگى اش تلخ مى شود.[غررالحكم، ح ۱۶۰۴]

 

 امام على عليه السلام :حَسِّنْ خُلْقَكَ يُخَفِّفِ اللّه ُ حِسابَكَ؛

اخلاقت را خوب كن تا خداوند حسابت را آسان گرداند.[امالى صدوق، ص ۲۷۸]

 

در ادامه می خواهیم چند راهکار برای داشتن اخلاق خوب به شما معرفی کنیم. ابتدا چند نمونه از اخلاق های پسندیده ی رسول اکرم (ص) را بیان می کنیم. چرا که ایشان به خوش اخلاقی معروف بودند و قرآن ایشان را دارای خلق عظیم معرفی می کند. ( وَإِنَّكَ لَعَلىٰ خُلُقٍ عَظيمٍ: و تو اخلاق عظیم و برجسته ای داری. قلم/4).

ایشان همیشه  لبخند بر لب داشتند. در سلام کردن به دیگران پیشی می گرفتند. زمانی که با کسی دست میدادند دست خود را زودتر از دست او بیرون نمی کشیدند. هیچ گاه به دیگران خیره نگاه نمی کردند. هرگاه با کسی صحبت می کردند کاملا بر میگشتند و روبه روی او می نشستند و با دقت به سخنانش گوش می دادند. هنگام ورود به مجلسی در آخر و کنار درب می نشستند نه صدر آن و هیچ گاه جای خاصی را به خود اختصاص نمی دادند و از آن نهی می کردند.

هرگز با کسی جدل و منازعه نمی کردند و سخن کسی را قطع نمی کردند مگر اینکه سخن باطل باشد. بیش از همه صله ی ارحام را به جا می آوردند و هدیه را قبول می کردند اگرچه اندازه ی یک جرعه شیر بود. هرگاه کسی عذر خواهی می کرد، عذر خواهی او را قبول می کردند. هرگز کسی را حقیر نمی شمردند. هرگز کسی را دشنام نمی دادند و با لقب های بد او را نمی خواندند . هرگز کسی از اطرافیان و بستگان خود را نفرین نکردند. بر جسارت دیگران صبر می کردند و بدی را با خوبی جواب می دادتد. سراغ اصحاب خود را می گرفتند و جویای حال آن ها می شدند و آن ها را با بهترین نام ها صدا می زدند. شوخی و مزاح می کردند اما به بهانه ی آن حرف لغو و باطل نمی زدند. صبرشان همیشه بر خشمشان پیشی داشت.

موقع غذا هرچه حاضر می کردند میل می فرمود و در سر سفره از جلوی خود غذا میل می کردند. چون می خواست به منزل وارد شود سه بار اجازه می خواست.

(منابع: کتاب «منتهي الآمال» محدث قمي – کتاب «مکارم الاخلاق» طبرسي)

 

این ها تنها بخش کوچکی از اخلاق بزرگ ایشان بود که باید برای ما الگوی قرار بگیرد و مصداق های زیادی از اخلاق خوب را به ما نشان می دهد. اکنون این مصداق را به صورت تیتر وار و کوتاه برای شما معرفی می کنیم تا بهتر در ذهنتان بماند.

 

1- لبخند بزنید

لبخند زدن احساس خوبی به طرف مقابل شما میدهد. به غریبه یا آشنا لبخند بزنید. حتما شنیده اید که خنده مسری است. شاید شما از روی خجالت نتوانید این کار را انجام دهید. ولی دیگران فکر می کنند که شما مغرور یا سرد هستید. خنده اولین راه ارتباطی انسان ها با یکدیگر است.

 

2-  بدون تملق و ریا از دیگران تعریف کنید

همه از تعریف دیگران از خودشان، لذت می برند. از دیگران تعریف کنید. مثلا از لباسی که پوشیدند که کاری که آن را به خوبی انجام دادند ولی مراقب باشید که این تعریف رنگ تملق و چابلوسی به خود نگیرد. زیرا دیگران فرق چابلوسی و تعریف صادقانه را زود احساس می کنند.

 

3- به کسی دشمنام ندهید

دشنام دادن ، شما را بی ادب و بد اخلاق نشان میدهد و دیگران را از شما دور می کند.

 

4- مودب باشید

مودب بودن مصداق های رفتاری زیادی دارد. مثلا اینکه با صدای بلند صحبت نکنید یا هنگام ورود به جایی سلام کنید و از بفرمایید استفاده کنید. از کلمه ی “عذر میخواهم” زاید استفاده کنید. هنگام نشستن در جایی تمام فضا را اشغال نکنید. هنگام صحبت کردن با دیگران با گوشی تلفن خود بازی نکنید و … .

 

5- دیگران را با بهترین نام ها صدا بزنید

در برخورد خوب و مودبانه با دیگران اصل بر این است که این نکته را در نظر بگیرید که طوری با دیگران رفتار کنید که دوست دارید با ما رفتار گردد. هنگام صدا زدن و صحبت با دیگران نام آن ها را به زبان بیاورید. از پسوند جان استفاده کنید و اسم شخص را کامل بگوییدو هرگز از القاب زشت استفاده نکنید. باور کنید کلمات معجزه می کنند.

 

6- به دیگران کمک کنید

کمک به دیگران مصداق مهربانی و اخلاق خوش است  و شما را نزد دیگران محبوب می کند. قطعا تاثیر این کار روزی به شما بر میگردد. حتما روزی هم می آید که شما به کمک دیگران نیاز داشته باشید.

 

7- هدیه بدهید

هدیه دادن به افراد به آنها نشان می دهد که برای شما مهم هستند و محبت شما را در دل آنان زیاد می کند. البته این کار را صرفا از روی محبت انجما دهید نه از روی قصد و غرضی.

 

8- شنونده ی خوبی باشید

هنگام صبحت با دیگران کامل روبه روی آن ها بشینید و با دقت به سخنان آنها گوش بدهید و کار دیگری انجام ندهید.

 

9- احوال پرس دیگران باشید

جویای حال دوستان و آشنایان خود باشید. به آن ها زنگ بزنید و یا احوال آن ها از بقیه بپرسید. این کار محبت شما را در دل دیگران افزایش خواهد داد و شما را فردی دوست داشتنی می کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *