خواندنی>سلامت

راز های سلامت مو

همه ی ما می دانیم که مو یکی از مهم ترین عناصر زیبایی در انسان به حساب می آیند و بنابراین حفظ سلامت آن برای همگان و به خصوص افرادی که بیشتر از بقیه به زیبا و آراسته بودن خود اهمیت می دهند، امری مهم به شمار می آید.

مو ممکن است دچار آسیب های مختلفی گردد از جمله سفید شدن پیش از موعد، ریزش، مو خوره، خشک شدن، رشد نکردن و  … .

ما در این مطلب می خواهیم به بیان برخی از آسیب های مو بپردازیم و سپس راه هایی برای جلوگیری و درمان آن ها را به شما معرفی کنیم.

 

 سفید شدن مو

از نظر فیزیولوژی مو به پنج قسمت تقسیم می شود که یکی از قسمت های آن “پیگمنت ها” یا “رنگ دانه ها” است که باعث می شود افراد رنگ موهای مختلفی داشته باشند. رنگ دانه ها 35 سال عمر می کنند. بنابراین بعد از 35 سالگی چون رنگ دانه ها دیگر فعالیتی ندارند، رنگ موها شروع به سفید شدن می کنند. پس از این سن به بعد سفید شدن رنگ موها طبیعی است. اما اگر شخص تا قبل از 35 سالگی موهایش سفید شود، ممکن است یکی از این دلایل را داشته باشد: وراثت، کمبود مواد غذایی، ناراحتی های فکری، فشار های عصبی و … که با رفع هر کدام از این عوامل سفید شدن مو متوقف می شود و رنگ مو ها ممکن است به حالت عادی برگردد. . این افراد باید باید به مدت طولانی از مصرف لبنیات، ترشی جات، گلاب، عطریات سرد، حمام رفتن بیش از حد، غم و اندوه، ناراحتی و عصبانیت پرهیز کند.

 

حال در ادامه می خواهیم برای آسیب ها و یا سلامتی بیشتر مو راهکارهای طبیعی را به شما معرفی کنیم. این مواد گیاهی هستند بنابراین هیچ گونه آسیبی برای شما ندارند و شما می توانید بعضی از آن ها را از عطاری ها تهیه کنید.

 

حفظ سلامت مو

ماست شیرین و تازه، کلم، هویج، زرده ی تخم مرغ، لوبیا ژاپنی و انواع ویتامین ب برای سلامت مو بسیار مفید هستند.

 

تمیزی مو

قبل از شست و شو با هر موادی، یک دست سر را با این ماده شست و شو دهید: آب جوشانده ی حضض و آویشن و یا آب جوشانده ی سنبل الطیب.

 

براق و شفافیت مو

کتیرای مفتولی را در آب جوش حل کرده و در حمام ابتدا روی سر گذاشته و کمی صبر کنید سپس آن را بشویید.

 

رشد مو

کلم، ترب سیاه، تربچه ی قرمز، نعنا، شاهی، شنبلیله ی پخته، پیاز، انجیر، هویج، سبوس گندم، سبوس برنج، ماست برای رشد مو بسیار مفید هستند.

 

نرم شدن موها

برای نرم شدن مو می توانید نارنج را کامل بپزید و بعد از سرد شدن روی موهای خود بمالید یا اینکه به موهای خود روغن زیتون بزنید و آن را چند ساعت بپوشانید و سپس با آب بشویید.

 

دراز نگهداشتن مو

گاهی برگ درخت سغز را کوبیده، با آب گرم خمیر کنید و سپس روی موهای خود بزنید.

 

پرپشت کردن موها

نعنا،شاهی، ترب سیاه، تربچه ی قرمز، برگ کلم، شنبلیه، پیاز و خیار را بیشتر مصرف کنید. البته اگر کم پشتی موهای شما به دلیل ریزش مو هست باید بدانید که ریزش مو علت های زیادی دارد که در مطلب های بعدی راجب آن مفصل توضیح خواهیم داد. مثلا یکی از عوامل مهم ریزش مو، کم خونی ناشی از کمبود آهن است که در این صورت با تامین شدن آهن بدن، این ریزش متوقف شده و موها مجدد پرپشت می شوند.

 

با ما همراه باشید:)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *