ترک 4 عادت اقتصادی اشتباه و راهکار صحیح آنها

ترک برخی از عادت های اقتصادی اشتباه و پول جمع کردن در گام اول ممکن است سخت باشد اما با چند راهکار آسان میتوانید برای خود هدف تعیین کنید و این عادت های بد را کنار بگذارید.این عادت های اشتباه از پیشرفت شما جلوگیری میکند بخصوص اگر در شرایط بد مالی قرار داشته باشید ، به شما ضربه ی بیشتری میزنند.اگر آن دسته از کارهایی که در زندگی روزانه برای شما به عادت تدیل شده اند را اصلاح کنید میتوانید مبلغ قابل توجهی را پس انداز کنید.برخی کارها ممکن است بااهمیت نباشند و با خود بگویید این کار مگر چقد تاثیرگذار است، اما باید گفت گاهی دقبقا همان نکات ریز و به ظاهر بی اهمیت هستند که از اهمیت زیادی برخوردارند و در این راه تعیین کننده میباشند.برای نمونه خرید نقدی بجای خرید با کارت اعتباری.

ترک سه عادت اقتصادی اشتباه که منجر به تحول در زندگی شما می شود

اولین قدم برای دستیابی به حذف عادات غلط این است که تشخیص دهید کدام یک از عادات شما ممکن است آسیب‌زننده باشند. بعد از آن برای جایگزینی یک عادت بد با یک یا چند عادت خوب تلاش کنید. پنج عادت بد مالی و مراحلی برای تغییر آن‌ها را با هم مرور خواهیم کرد.

گام اول برای ترک این عادات اشتباه اقتصادی، تشخیص عادت هایی است که به روند اقتصادی شما ضربه میزنند.سپس سعی کنید روندهای صحیح را بجای عادات اشتباه قرار دهید.در ادامه به سه روند اشتباه اقتصادی و راهکارهای اصلاح آنها میپردازیم.

۱-خرج های ریز و اضافی

خرج های اضافی و ریز که شاید به چشم شما نیایند یکی از عادات اشتباه اقتصادی است.همانند خرید یک نوشیدنی یا خوراکی های وسوسه کننده غیر ضروری که جزو لیست نیازهای شما نیست و موجب خرج اضافی و خارج از برنامه برای شما میشود.این خرج های خرد و ریز موجب میشوند که پول کمتری برای هزینه های ضروری شما نظیر اجاره خانه،باز پرداخت وام و بدهی یا پس انداز شما،باقی بماند.البته این به این معنا نیست که برای جمع کردن پول خود هیچگونه هزینه ی اضافی و تفریحی نداشته باشید، اما در زمان انجام این کار به این فکرکنید تا چه میزان این خرج اضافی شما را خوشحال میکند و به شما انرژی میدهد.زیرا نیاز است یک مبلغی را برای کارهایی که شما را شاد میکند کنار بگذارید.در واقع باید پول خود را به درستی مدیریت کنید.

راهکار اصلاح عادت هزینه های اضافی:

۱-انجام خرید نقدی بجای کارت اعتباری

آمار ها نشان میدهد کسانی که به صورت نقدی خرید میکنند در مقایسه با افرادی که با کارت اعتباری خرید میکنند از خرج های خرد و اضافی میپرهیزند.بنابراین بهتر است زمانی که میخواهید برای انجام خریدهای روزمره خود به فروشگاه مراجعه کنید بجای کارت از پول نقد استفاده کنید.

۲-پخت غذاهای خانگی

یکی دیگر از اشتباهات رایج مالی استفاده از غذاهای بیرونی بجای تهیه ی غذای خانگی میباشد.تهیه ی غذا از بیرون یا رفتن به رستوران ها و فست فودی ها موجب صرف هزینه های زیادی بابت غذایی میشود که میتوان آن را به صورت بهداشتی و سالم تر در خانه تهیه نمود.البته رفتن به رستوران گاهی اوقات برای تفریح ایرادی ندارد اما نباید این روند زیاد از حد باشد.

۳-چشم پوشی از تخفیف ها و حراجی های نامناسب:

شاید با دیدن این جمله از مجموعه ای که مهمترین رسالت آن ارائه تخفیف است متعجب شده باشید ؛ اما واقعیت آن است که اگر بدون هیچ نیازی کالاهای ارائه شده در تخفیفها را خریداری کنید، شما مرتکب یک اشتباه شده اید!

تخفیف ها اولین مرکز خرید گروهی کالا در ایران

تخفیف برگ

کد تخفیف

خرید کالاها و محصولاتی که تخفیف خورده اند، اما جزو لیست نیازهای شما نیستند،یک عادت اشتباه اقتصادی به شمار میرود.مانند خرید لباس هایی که در حراج های فصلی قراردارند.بنابراین یک محصول را صرفا چون شامل تخفیف میشود خریداری نکنید بلکه اگر محصول جزو نیازهای ضروری شماست آن را تهیه کنید.

البته در مواقعی ممکن است اقدام سریع شما برای خرید یک نیاز در آینده (مثلا خرید یک لباس بافتنی در فصل تابستان با نصف قیمت) کاملا سنجیده و صحیح باشد.

تعیین موقعیت صحیح در این مواقع با توجه به شناخت شما از زندگی خود بر عهده خودتان خواهد بود.

۴- ترک خرید از مراکز لوکس و گران فروش ها

حتما برای شما نیز پیش آمده است که به یک مرکز خرید مراجعه کرده و قیمت های غیر منطقی آنها را دیده اید؛ در بسیاری از مواقع حیات یک کسب و کار گران‌فروش بسته به مشتری های کم حوصله و غیر منطقی دارد. آنها با استفاده از انواع ترفند های فروشندگی ، محصول خود را با قیمتی بیش از ارزش واقعی خود به فروش می رسانند. برخی مشتریان خود را اینگونه توجیه می کنند که حوصله گشت و گذار و تحقیق بیشتر را ندارند و مایل اند تا با پرداخت هزینه های بیشتر در وقت خود صرفه جویی کنند و اعصاب راحتتری داشته باشند.

یا حتی ممکن است مشتری به دلیل کم رویی و به اصطلاح ما ایرانیان روی دربایستی مجبور به خرید و پرداخت هزینه های بیشتر شود.

این مورد در حالی است که اگر مشتری تعارف را کنار بگذارد و منطقی فکر کند، میتواند پول هایی را که به زحمت بدست آورده است را با استراتژی بهتری خرج کند.

پس مراقب باشید در دام فروشنده های متقلب نیفتید!

۲-عدم پس انداز برای موقعیت های ضروری

اگر برای خرج هایی نظیر بیماری،تصادف یا خسارت ناشی از دزدی که غیرقابل پیش بینی هستند، مبلغی را کنار نگذارید آنگاه در صورت رخداد آنها در مضیقه ی مالی قرار میگیرید.بنابراین یک پس انداز برای مواقع اضطرار داشته باشید تا اگر در این شرایط قرار گرفتید،تحت فشار مالی و روانی نباشید.

راهکار اصلاح عدم پس انداز برای موقعیت های ضروری

راهکار پس انداز برای مواقع اضطرار بسیار آسان است؛در هر مرتبه که خواستید هزینه های اضافی کنید برابر مبلغ آن در یک حسابی که استفاده نمیکنید یا در قلک خود پول بریزید.برای پرشدن آن کافیست به صورت مداوم مبلغی را درقلک یا حساب خود بریزید و این کار را به یک عادت روزانه برای خود تبدیل کنید.

۳-عدم برنامه ریزی برای درآمد خود

عادت اشتباه اقتصادی سوم ،عدم برنامه ریزی برای درآمد خود است که موجب عدم اطمینان شما از برطرف شدن نیازهای پولی شما در زمان حال و آینده میشود.بنابراین تصمیم های اقتصادی خود را هدفمند کرده و برای خودتان از طریق تنظیم کردن بودجه و پیش بینی امور اقتصادی، یک نقشه راه طراحی کنید.

راهکار اصلاح عادت عدم برنامه ریزی برای بودجه ی خود

مبلغی را احتمال دهید و به دنبال کردن آن پایبند باشید. درهرصورت، راهکارهای متفاوتی برای تنظیم بودجه وجود دارد (مثلاً بودجه مبتنی بر صفر). مهم است که روش بودجه بندی را پیدا کنید که برای شما مناسب باشد، زیرا باید بتوانید به این روش پایبند بمانید. فرآیند پیش‌بینی بودجه شما باید شامل سه مرحله زیر باشد:

  • از علم ریاضی استفاده کنید: سوابق بانکی و گردش مالی خود را بررسی کنید.تا میزان بودجه ی خود را با هزینه‌های خود به دقت حساب کنید. اگر مطابق روند مشخصی حقوق دریافت می‌کنید، میزان درآمد ماه قبل را در بخش حقوق و دستمزد یادداشت کنید. اگر بطور نامنظم‌ حقوق دریافت میکنید، میانگین ۳ تا ۶ ماه گذشته را یادداشت کنید.
  • تعیین هدف های اقتصادی در زمان حال و آینده: قسمت مهمی از تنظیم بودجه مشمول این مورد است که آگاه باشید که با درآمد خود میخواهید چکارکنید. حین بودجه بندی این اهداف خود را مشخص کنید.
  • نظارت بر هزینه های خود: این مورد برای ایجاد درآمد و تعهد به آن اهمیت دارد. باید با برگزیدن روشی برای ردیابی هزینه‌های خود شروع کنید. چه از طریق اپلیکیشن و چه از راه‌های قدیمی مثل نوشتن خرج های روزانه. بسیار مهم است که درآمد و هزینه خود را دقیق محاسبه کنید تا بتوانید برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشید.

آینده از آن شماست

توجه به عادت بد مالی که در حال حاضر دارید، نخستین قدم در این مسیر است. از همین اولین قدم خود را در حال پیشرفت بدانید. هیچ راه حل یکسانی برای از بین بردن عادت بد مالی وجود ندارد، بنابراین فهمیدن اینکه چگونه وضعیت مالی خود را بهبود ببخشید نیاز به خلاقیت و تفکر انتقادی دارد. پیگیری هزینه‌ها و ثبت درآمدهای شما اولین گام در این مسیر پر فراز و نشیب کنار گذاشتن عادت بد مالی است.

1 دیدگاه دربارهٔ «ترک 4 عادت اقتصادی اشتباه و راهکار صحیح آنها;

  1. این مطلب خیلی خوب و عالی بود ولی توی پر بازدید هاتون نیست چون مردم کمتر دنبال این چیزا هستن تا پیشرفت کنن توی زندگی

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید